ردیاب GPS چیست و چه کاربردی دارد؟

ردیاب GPS چیست و چه کاربردی دارد؟

ردیاب GPS چیست و چه کاربردی دارد؟

همه ما آشنا به خدمات ردیاب‌ GPS هستیم. این خدمات شامل نرم افزار‌های تناسب اندام و ردیابی و یا سرویس‌هایی مانند گوگل مپ می‌شوند. از سال گذشته پتانسیل واقعی این فناوری در نرم افزار‌های کاربردی آشکار شد. اغلب افراد برای حفظ کارایی و امنیت شغل خود به صورت گسترده از خدمات GPS استفاده کرده‌اند.

مجهز کردن تجهیزات یک شغل با ردیاب‌ها یک فرایند حیاتی است. این روش بسیار آسان‌تر و به صرفه‌تر از روش‌های سنتی ناقص مانند استخدام نگهبان جهت حفظ امنیت کالای مربوطه در طول جابجایی است. قابل ذکر است که نرم افزار‌های ردیابی هم اکنون در حال کسب بیشتری از سهم بازار نرم افزار‌های کاربردی می‌باشند؛ زیرا تقاضا کاربران افزایش پیدا کرده است.

سامانه GPS چیست؟

سامانه GPS یا به انگلیسی (Global Positioning System) یک سیستم موقعیت‌یاب جهانی شامل  ۲۴ تا ۳۲ ماهواره در مدار زمین است، که با انرژی خورشیدی تغذیه می‌شوند. همراه این ماهواره‌ها تجهیزات دریافت کننده بر روی زمین وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توان موقعیت یک فرد یا شی را با دقت بالایی تعیین کرد. این فناوری از سال ۱۹۶۰ میلادی ابتدا برای استفاده نظامی ابداع شد اما از سال ۱۹۸۳ کاربرد عمومی پیدا کرد. به شکلی که امروزه برای فعالیت‌های مختلفی از نظامی و تجاری تا حتی گوشی‌های تلفن همراه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ماهواره‌های موجود در این سامانه به‌طور مداوم مکان و وضعیت را به شکل امواج ارسال می‌کنند. این حالت توسط ایستگاه کنترل اصلی GPS و همچنین سایر ایستگاه‌های ردیابی بر روی زمین برای اطمینان از دقت و عملکرد مناسب نظارت می‌شود تا در صورت بروز هر مشکلی، اصلاح لازم انجام گیرد. در مرحله بعد سیگنال‌های ارسالی از ماهواره‌ها توسط یک دستگاه GPS روی زمین دریافت و داده‌های آن آنالیز می‌شود. با دریافت اطلاعات نقشه‌های موقعیت‌یابی از حداقل ۴ ماهواره موجود در مدار زمین می‌توان از طریق تجهیزات ردیابی، موقعیت دقیق فرد یا شی مورد نظر را به شکل سه‌ بعدی تهیه کرد.

ردیاب GPS چگونه کار می‌کنند؟

ردیاب‌های GPS با دریافت اطلاعات از ماهواره‌های تخصصی در مدار زمین کار می‌کنند. ماژول ردیاب GPS در گوشی‌های هوشمند یا دستگاه‌های ردیاب با استفاده از فرکانس‌های این ماهواره‌ها، اطلاعات مکانی و زمانی را محاسبه می‌کنند. شبکه ماهواره‌ای GPS شامل ۲۴ واحد فعال است که به دستگاه‌ها امکان می‌دهد تا داده‌ها را از چندین ماهواره به طور همزمان دریافت کنند. بدین وسیله، کاربران می‌توانند موقعیت خودرو‌ها، هواپیماها و سایر اجسام متحرک حتی افراد را با حداقل تاخیر تغییر مشاهده کنند.

 

ردیاب gps

ردیاب GPS برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

شاید رایج‌ترین مورد استفاده از ردیاب GPS، در هنگام نقشه خوانی از طریق سرویس‌هایی مانند گوگل مپ باشد. اما مزایای استفاده از خدمات GPS تنها به نقشه خوانی مکانی ختم نمی‌شود. در ادامه برای شما به نحوه استفاده از ردیاب GPS جهت کار آمدتر و ایمن‌تر شدن کسب و کار یا زندگیتان خواهیم پرداخت:

مدیریت کسب و کار

شرکت‌هایی وجود دارند که برای کارمندان و رانندگان خود، ماشین شخصی و یا کامیون برای استفاده شرکتی در اختیار می‌گذارند. این وسایل نقلیه به منظور کنترل مصرف سوخت، بهینه سازی مسیر، زمان تحویل و بهره وری فعالیت کارمندان نیازمند یک ردیاب GPS هستند.

مزایا مجهز کردن وسایل نقلیه دولتی و سازمانی به ردیاب GPS شامل موارد زیر می‌شود:

  • تعیین دقیق موقعیت کامیون‌ها با استفاده از داده‌های تله‌ماتیک
  • نظارت بر مکان تحویل دهندگان
  • کاهش مصرف سوخت با انتخاب مسیر درست
  • جلوگیری از سوء رفتار راننده که در صورت انحراف وسیله نقلیه از مسیر تعیین شده و عدم پاسخگویی راننده، سیستم می‌تواند زنگ هشدار‌های خودکار را به پلیس ارسال کند. این امر موجب جلوگیری از اتفاقات ناخوشایندی مانند تصادف و یا سوتفاهم‌های کاری می‌شود.

بهترین روش ردیابی کارمندان توسط کارفرما چیست؟

ردیابی وسایل نقلیه

سیستم ردیاب GPS فقط به خودروها محدود نمی‌شود. نظارت با این سیستم می‌تواند برای تجهیزات سنگین، ماشین آلات صنعتی و سایر تجهیزات در حال حرکت مفید باشد.

به طور کلی، این فناوری برای گروه‌های زیر مفید است:

  • واحد‌هایی که وظیفه پیگیری مکان و سرعت حرکت کمباین‌ها، هواپیماهای بدون سرنشین، دستگاه ‌های لیزری، واحد‌های ساختمانی، ژنراتور‌های برق، تجهیزات تولید ویدیو و اقلام شکننده را بر عهده دارند.
  • ایجاد حس اعتماد مشتریان از طریق دادن دسترسی اطلاعات فرایند حمل و نقل کالا

امنیت اعضای خانواده و حیوانات خانگی

کودکان و افراد مسن خانواده اغلب نیاز به مراقبت دارند. کودکان و همچنین بیماران مبتلا به آلزایمر می‌توانند خانه را ترک کرده اما در هنگام بازگشت ناتوان باشند. حتی ممکن است این عزیزان در هنگام بازگشت مشکلی نداشته باشند؛ اما در بیرون از خانه دچار مشکلی شوند. ردیاب GPS در گوشی‌های هوشمند به افراد کمک می‌کند تا با عزیزان خود در بیرون از خانه در ارتباط بمانند و خانواده خود را ایمن نگه دارند. این فناوری همچنین توسط صاحبان حیوانات خانگی، خدمات نجات و نیروی انتظامی برای نظارت بر افرادی که تحت آزمایش یا حبس خانگی هستند نیز قابل استفاده است.


آخرین مقالات